Blogg

- Vi skal bli en kjede som gjør det enklere for kundene våre

Posted by havard nilsen on 19.apr.2017 10:49:35

- Drivkraften er ikke å bli så store som mulig, men å skape en kjede som sørger for at det å eie en bobil er like problemfritt som å eie en bil. Det at du blir mottatt som husets kunde, uansett hvor i landet du dukker opp, det er viktig, sier konsernsjef Bengt Heggertveit.

Av Per Vie

Jeg treffer Bengt på hans kontor hos Adolfsen-gruppen i Rådhusgaten i Oslo. Og jeg er ikke den første han har et intervju med den dagen.

- Jeg hadde besøk av Bobilverden tidligere idag, forteller Bengt.

Ikke rart det er stor interesse for hva som skjer, tenker jeg. Dette som skjer med Sørlandets Caravansenter er en stor begivenhet i en relativt liten bransje.

- Hvordan var det å forholde seg til en familiebedrift med en over 30 år lang historie?

- Det har gått veldig bra, og når gründerne Rannveig og Magne Røinås og sønnene Rune og Kåre var så klare på hva de ville med driften videre var det en unik mulighet for meg. I første runde ble jeg leid inn i november ifjor som konsulent for å jobbe med oppbygging av en kjedestruktur. Så ble jeg ansatt som konsernsjef i Caravansenter Holding fra 1. februar. Og siden alt stemte, med fine folk, god kjemi og alt lå til rette var det bare å trå til. Og at Adolfsen-gruppen allerede var tungt inne på eiersiden gjenspeilet at her var det stor vilje til å ville bygge og utvikle.

Les mer om Adolfsen Group her.

- Og du kjenner jo bransjen fra før?

- Ja, jeg var daglig leder i Kroken Caravan Detalj i to år. Egentlig var jeg på vei inn i en annen bransje etter at jeg sluttet hos Kroken, men skjebnen ville at det ble samme bransjen igjen.

- Du har solid erfaring med å strukturere og bygge kjeder, har jeg skjønt...

- Ja, jeg vil si det. Før jeg kom inn i caravanbransjen var jeg administrerende direktør for kjededriften i Byggeriet, en stor kjede med nesten hundre medlemmer. Byggeriet var en del av Mestergruppen. Men jeg lærte helt klart mest om det å bygge kjede da jeg jobbet som administrerende i Vianor. Det ble åtte spennende år, en unik reise for å endre bransjens struktur. Så fra å være en kjede med gummi- og dekkverksteder som omsatte for 400 millioner omsatte vi for 660 millioner åtte år senere, og ble en dekk- og bilverkstedkjede.

- Det er tydelig at du brenner for å bygge kjeder, Bengt?

- Åja, det å strukturere opp en bransje og bygge en kjede er det jeg synes er morsomt, sier Bengt, og smiler ekstra bredt.

- Å jobbe med en distribuert organisasjon, og få med seg folk ute i nettverket i distriktet – det er gøy! Det var det som tiltalte meg. Og med nye folk inn på eiersiden med solid erfaring i å ekspandere og bygge kjeder, og som har et godt ord på seg for å gjøre det ordentlig - det ble en optimal kombinasjon.

- Hva tenker du om franchise kontra egeneide butikker?

- Det kan bli en blanding, og det kan være en fordel. Jeg har sansen for det lokale kremmerskapet, det å få med partnere som virkelig har lyst. De lokale har ofte en egen drivkraft som gjør at driveren ikke går hjem før dagen er over og resultatet er optimalt. Så mange ønsker nok å vær en del av kjeden, men med egen virksomhet.

- Er strategien å bygge kjeden raskt?

- Jeg tenker at vi skal bygge relativt raskt for å dekke behovet der ute raskest mulig. Vi vil bygge en kjede som oppleves av kunden som en virkelig kjede, som man kjenner fra bilbransjen. Så har du handlet hos oss, du passerer Troms, og det skjer noe med bilen eller campingvogna di, da svinger du innom. Og da skal du bli møtt med: ”Du har handlet hos oss, du ja. Da tar vi garantijobben for deg her og nå!”

- Det betyr at vi også er opptatt av å bygge gode verksteder med flinke medarbeidere, fordi vi vet at ettermarkedet og servicen som møter deg som kunde er den viktigste påvirkningsfaktoren når du kommer tilbake og skal bytte eller kjøpe nytt. Så det å bygge en god struktur for å kunne vokse er uhyre viktig. Vi vil nok bli 12-15 avdelinger i Norge innen to-tre år, forklarer Bengt.

SE OGSÅ: Her er våre avdelinger i Grimstad, på Jessheim, Ålgård, Fauske, Bjerkvik og Nordkjosbotn.

- Nå er jeg nysgjerrig på om det er flere nye avdelinger på gang...

- Bare de siste ukene etter at vi sendte ut pressemeldingen vår har jeg fått flere henvendelser fra både Norge og Sverige. Så får vi se hvem vi ender opp med, sier den engasjerte moldenseren.

- Jeg hører du er fra Molde. Det er mange drivende dyktige gründere derfra.

- Ja, det er en aktiv region. Hele Romsdalen og Sunnmøre - det er mye som skjer der oppe. Det har alltid vært en aktiv handelsplass, men også mye offentlig administrasjon.

- Og nå bor du i Oslo?

- Nå bor jeg i Oslo sammen med tre damer, kona og en hundkatt, ler Bengt, som er det eneste mannebeinet i flokken. Han forteller at døtrene hans begynner å bli store, 18, 20 og 22 år.

- Akkurat nå er det bare én av dem som bor hjemme, En reiser i Asia, og en studerer i Bergen, forteller Bengt, som opplever at den største daglige utfordringen etter at han fikk kontor i lokalene til Adolfsen-gruppen er å ta T-banen til jobb hver dag, da parkeringsmulighetene rundt Rådhusgaten er begrenset.

- Ja, det er uvant. Har alltid kunnet kjøre bil til jobben.

- Hva gjør du i fritiden da, Bengt?

- Vi har hytte på Hvaler, og vi bruker mye av fritiden vår der. Jeg er vokst opp med camping i telt, så jeg kjenner godt til gleden ved camping.

- Hva med å bytte ut hytta på Hvaler med en bobil?

- Arne Næss sa en gang at det dummeste han hørte var folk som sa: ”Nei, nå skulle jeg vært en tur på hytta. Har dårlig samvittighet for at jeg ikke har vært der på en stund." Det går da ikke an å ha dårlig samvittighet for en død ting, mente Næss. ”Slutt med det tullet der! Og hvis det er problemet ditt, selg!" sa den kjente filosofen. Og jeg er så enig. Så får vi se hva som skjer. Jeg er glad i hytta på Hvaler, men er også glad i å reise, og kona og jeg planlegger en tur til Lofoten nå i vår.

- Kanskje det blir med bobil?

- Bare jeg får lurt med meg 'a mor...

Topics: Aktuelt om oss

Søk i google

Recent Posts